A második részben az 1895-1929 között tartott némafilm korszakkal ismerkedünk meg alaposabban.
Azt
gondolhatnánk, hogy ez az időszak unalmas volt, hiszen az ekkor készült filmek
még nem tartalmaztak hangokat, zenei kísérettel játszották őket a vetítéseken,
némelyikben pedig rövid mondatokat jelenítettek meg. Azonban ezek a filmek
igazából jóval többet adtak a nézőknek, mint mondjuk egy mostani blockbuster.
Hogy mire gondolok? Mivel ekkoriban még mindig sokan voltak olyanok, akik nem
feltétlenül tudtak olvasni, ezért olyan megoldásokat kellett alkalmaznia a
készítőknek, ami miatt a vásznon megjelenő filmnyelv mindenki számára
érthetővé, könnyen befogadhatóvá tette a látottakat. A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb az volt,
hogy az alkotók képekben beszéltek, amit mindenki könnyedén megérthetett, a
világ bármely részén egyaránt. Az ebben az időszakban készült alkotásokra
jellemző (már ahol ezt a történet megkívánta), hogy a készítők előszeretettel
használták az optikai illúziókat és különféle
trükköket a néző érzékeinek becsapására, vagy pedig miliméterre pontosan
kimatekozták, hova kell a színésznek állnia, amikor rádől vmi és ne legyen
baja.
Nem tudom, hogy
látott-e már közületek valaki esetleg némafilmet, de ha még nem, mindenképpen
érdemes időt szánni a megismerésükre.
A mai időkkel ellentéteben a film hajnalán nem az Egyesült Államok és Hollywood volt a film legfőbb hadiszállása, hanem Európa. A mozi szülőatyjaként a Lumière testvéreknek és a későbbi filmeseknek köszönhetően a némafilm történetében Franciaország rendkívül jelentős szerepet játszott. A film vetítések később állandósultak és olyan nagy sikert arattak, hogy a napi bevétel néhány hét alatt megsokszorosodott. Lumière-ék hamarosan operatőröket képeztek ki, akik 1896 és 1900 között bejárták az egész világot, mindenütt filmeztek, főként a helyi aktualitásokra specializálódva. Ők teremtették meg ezzel a későbbi híradó, illetve dokumentumfilm műfajának ősét. A Lumière-filmekre azonban lassanként ráunt a közönség, egyre több olyan filmet szerettek volna látni, amelyeknek története van. A fivérek azonban nem akartak változtatni. A századforduló körül Auguste visszatért eredeti (orvosi) szakmájához, Louis pedig abbahagyta a filmforgalmazást és fotótechnikai kutatásokba kezdett.
A (francia) film
másik nagy úttörője Georges Méliès volt (ha máshonnan nem, akkor a Leleményes Hugoból ismerős lehet a neve),
a filmtrükk feltalálója. Méliès eleinte a sikeres Lumière-filmeket akarta
utánozni, de hamarosan kialakította egyéni stílusát. 1897-ben a Párizs melletti
Montreuilben felépítette a világ első filmstúdióját, amelynek teteje és
oldalfalai üvegből készültek. Ettől kezdve minden filmjét itt forgatta. A
filmekben a színház összes vívmányát felhasználta: története, narratívája volt
a filmjeinek, szerepet játszó színészt és díszleteket alkalmazott, és még
vágást is használt.
Egyszerre volt
producer, rendező, színész, forgatókönyvíró és operatőr. Elsőként készített
storyboardot filmjeihez. Méliés volt az első, aki film trükköket használt. A
felvételeket egymásra másolta, a kamerát megállította, majd újraindította
(stop-motion). Egyes filmjeiben képkockáról képkockára megszínezte a pozitívot.
Fantasztikumba hajló történeteivel tulajdonképpen lerakta a sci-fi, a fantasy
és a horror alapjait. Mese- és varázsfilmeket készített legszívesebben,
amelyekben trükkök és makettek egész sorát alkalmazta. Kiváló mesternek
bizonyult a fantasztikus regények megfilmesítésében is, amint ezt a műfaj
leghíresebb filmje, az 1902-ben készült Utazás a Holdba is
bizonyítja, és amit az első, elbeszélő filmnek tartanak. Méliès hatalmas sikert
ért el Franciaországban és külföldön egyaránt. Vállalata, a Star-film New
Yorkban, Londonban, Berlinben is tartott fenn fiókokat. A tízes évek elejéig több száz filmet
készített, népszerűsége azonban lassan csökkenni kezdett, mert filmjeinek
sajátos világa már nem jelentett újat. Európában pedig mindenhol a színpadszerű
előadásmód hódított, amely nem az ő műfaja volt.
Charles Pathé 1901-ben
testvérével megalapította a Pathé filmvállalatot alapított, melynek nevéhez
fűződik a bohózat és a burleszk műfajának meghonosítása. 1905 körül kialakult
az ún. hajszafilm műfaja, amelyben a gyors mozgás vált a humor fő
forrásává.
Franciaországban
született meg az ős burleszk, mely műfaj nagy ugrást jelentett a mozgókép
fejlődésében, hiszen nem volt irodalmi vagy színpadi megfelelője, mint a többi
műfajnak. A burleszk komikus motívumok
laza egymásután-sorakozásából alakul. Kompozíciójának nincs sem belső, sem
külső zártsága. Története legtöbbször egészen mellékes és csak azt a szerepet
tölti be, hogy keretet, összefoglalást ad a komikus motívumnak. A műfaj korai
darabjai egészen rövidek voltak. Azután sem nőtt a filmek hossza, miután az
1910-es években divatba jöttek a több tekercses, egész estés filmek. Mindez
abból ered, hogy a burleszk egymást követő vizuális poénokból, úgynevezett
gegekből áll. Közös jellemzője ezeknek a filmeknek, hogy a szereplőjük állandó,
mint például Charlie Chaplin, Buster Keaton alakította karakterek. A filmek
egy-egy ilyen utcán lézengő furcsa figura kalandjait tárják a nézők elé. A burleszk
igazából egy burleszkhős életének epizódja. A főszereplő rendszerint konfliktusba
keveredik emberszerű tárgyakkal, gépekkel vagy a hatalom képviselőivel
(rendőrrel, vállalatvezetővel, katonákkal, gyámhivatallal, cirkuszigazgatóval,
stb.)
Miközben a
burleszk Európában született, a korán felfutó hollywood-i filmiparban nyerte el
végleges formáját és lett az 1920-as évekig uralkodó filmműfaj. A
legismertebbek minden valószínűség szerint Charlie Chaplin alkotásai, melyek
még mai szemmel nézve is igen szórakoztatóak (bár néha kicsit fárasztóak).
Ezekben rendszerint feltűnik Chaplin által életre hívott csavargó figurája, aki
aranyszívű és a játékidő nagyrészében végig csetli-botlik (Murdoch nyomozó 14. évad 1. részéből pedig még azt is megtudjuk, hogy
hogyan született meg ennek a karakternek a jellegzetes öltözéke és kacsázó
járása… természetesen ennek a résznek a valóságtartalma erősen vitatható, bár
igen vicces).
A csavargó figurája
a tipikus század eleji amerikai kisember alakja. A helyét kereső, de alig vagy
nehezen találó kisemberé, esetleg bevándorlóé. Népszerűsége éppen annak
köszönhető, hogy emberek millió érezhették úgy, hogy a vásznon megjelenő figura
az ő vágyaikat váltja valóra például akkor, amikor fejbe vágja a rendőrt. A
filmjei főszereplője átlagember, aki bár az Egyesült Államokban él, amit sokan
a lehetőségek hazájának tartanak, mégis szegény, hányattatott sorsú ember. Egy
olyan figura, aki napról napra tengődik (A csavargó vagy A
kölyök), szerencsét próbál aranyásóként (Aranyláz)
vagy pedig ha talál magának munkát, akkor a gépsor mellé állítják, ami egy idő
után elveszi a munkáját (Modern
idők).
Az 1936-ban
bemutatott Modern idők Chaplin utolsó néma, illetve részben néma filmje.
Lényegében ebben az alkotásban már vannak hangos részek, valamint itt
hallhatták a nézők először Chaplin hangját. Egy halandzsa szövegű dalt ad elő a
film egyik vicces jelenetében. Persze mulatságos jelenetekből mellett komoly
társadalomkritikát is megfogalmaz az alkotó. A Modern idők cím is arra utal,
hogy Chaplin számára fontos volt, hogy a kor emberéhez szóljon, és a maga korát
mutassa be, ugyanakkor igyekezett felhívni a figyelmet arra is, milyen
veszélyeket rejthet például a túlzott gépesítés.
Chaplin a szó
legnemesebb értelmében volt filmkészítő, a húszas évek elejétől készített egész
estés játékfilmjeinek nem csak főszerepét játszotta el, hanem ő volt a
forgatókönyvíró, a rendező, a producer és a zeneszerző is. Nem egy esetben a
vágó is.
A korszak másik
fontos alkotója Buster Keaton. A szülei színész-artista-komikusok voltak, gyermekük
is ebben a szellemben nevelkedett. Eredetileg Joseph névre keresztelték,
azonban amikor hároméves korában leesett a lépcsőn, Harry Houdini felvette,
leporolta, és ha már éppen arra járt, egy félmondattal átkeresztelte, amely
néven majd a világ megismeri. A Buster szó jelentése ugyanis valaki vagy
valami, ami összetör, elront, tönkretesz dolgokat. 20 éves koráig vett részt a
családi szkeccs-showkban, majd a filmezés felé fordult, ahol remekül tudta
alkalmazni az akrobata és komikusi képességeit.
Az általa alakított karakterek egyik fő jellemzője, hogy úgynevezett Girardi kalapot visel (ezeket Keaton tervezte és alakította át mindig, és több ezret elhasznált a filmes pályája során ). Filmjeire jellemző a bravúros kaszkadőrmutatványok sorozata, amelyeket ő hajtott végre. Ezek gyakran mozgásban lévő szerkezeteken, járműveken, házakon (!) történő ugrások, esések, stb. voltak.
A kortársak „The
Great Stone Face”-nek, kőarcnak hívták azonban arcának mozdulatlanság igazából
csak a nevetésre vagy a mosolygásra érvényes. Mimikája igen fejlett volt és
arcával a finom érzelmeket is sikeresen tudta árnyalni.
Ha valaha is próbáltál meg mondjuk összeszerelni egy bútort, akkor az Egy hét mindenképpen érdekes és vicces
lehet számodra, a Navigátor megnézését
sem érdemes elszalasztanod, hiszen egy szórakoztató, bohókás tengeri kalandot
kapsz egy hajóról, ami az óceánt szeli, ki tudja merre, és két utasáról,
Busterről és szerelméről, akiknek természetesen semmi köze nincs a hajózáshoz.
A Hét esély azért érdekes,
mert a főszereplőnek egy délután alatt kell megházasodnia, ha hozzá kíván jutni
hét millió dolláros örökségéhez. Így üzlettársa egy merész húzással hirdetést
ad fel az újságban, amelyben utal a lehetséges hozományra. Az ezt követő, több
száz menyasszonnyal felvett üldözéses jelenet egyenesen parádés.
Élete fő műve, a
legismertebb alkotása a 107 perces, epikus Generális…amit
be kell valljam, én végig izgultam. Az amerikai polgárháború idején játszódó
történetben a masiniszta főhőst megformáló Keaton megtörtént eseményeket vitt
vászonra. A mozdonyvezetőnek kell megmentenie a déliek által elfoglalt kedvenc
mozdonyát és a rajta tartózkodó menyasszonyát. Ez a film merőben más a fentebb
ajánlottaknál, hiszen itt már valódi kalandfilmről beszélhetünk, mely igen
látványos és sokszor grandiózus képet mutat.
Buster Keaton
karrierjének sajnos leáldozott a hangosfilm megjelenésével, azonban Charlie
Chaplinnek még a némafilmek alkonya után is volt egy nagy dobása. Ez a film
pedig az 1940-ben bemutatott A
diktátor, mely egy valóban tűéles görbetükröt állít a nácizmusnak, továbbá
ez volt Chaplin első igazi hangosfilmje is (az elejétől a végéig). Ráadásul a
színész dupla szerepben látható, hiszen ő a címszereplő, valamint a rá roppant
mód hasonlító kissé esetlen, de jószívű borbély is.
Írta: Tekergő Hedvig, Solaris
0 comments:
Megjegyzés küldése