Kedves Olvasó!
Remélem
kényelmes öltözetet húztál, mert kalandunk során meglátogatjuk Mezopotámiát, Egyiptomot,
Babilont, visszatekintünk kicsit Perzsiára, végül pedig Európában teszünk egy
körutazást, hogy megtudjuk, hogyan fejlődtek ki a varázskönyvek és mikor
született meg az első Grimoire.
A legkorábbi
mágikus írásos szövegek Mezopotámiából származnak időszámításunk előtti 4.-5.
századból. Az agyagtáblára felvitt szövegeken természetrituálék és amulettek
elkészítésének leírásai szerepeltek, melyek segítségével jószerencsét, esőt, jó
termést, és ehhez hasonlókat kértek. Ezt tovább fejlesztve Egyiptomban szobrok
megelevenítésén, szellemeken keresztül, míg Babilonban asztrológián és alkímián
át igyekeztek elérni mindezt.
A gyér számú,
egymástól függetlenül létező mágikus agyagtábla és papirusztekercs hekára, azaz
mágikus rendszertanra bővült összefogva az addig megszerzett tudást, miután
Nagy Sándor időszámításunk előtt 332-ben megszállta Egyiptomot. A kultúrák
fúziójából itt kifejlődött az Alexandriai Nagykönyvtár, ami rengeteg rituálé-
és mágikus tanokkal foglalkozó tekercset tartalmazott. A tudás együtt virágzott
Alexandriával, mígnem egy tragikus történelmi eseménynek köszönhetően a
Nagykönyvtár leégett, és bár rengeteg tudás odaveszett, addigra megalapozta a
Római mágia alapjait, akik szentül meg voltak győződve róla, hogy a Perzsáktól
származtatható minden ilyen jellegű írás alapja, akik járatosak voltak a
csillagászatban, a matematikában és a filozófiában. Az i.e. első században élt
Plinius szerint a mágiát i.e. 647 körül Zoroaszter ókori filozófus fedezte fel,
de csak az i.e. 5. században jegyezte le Osthanes mágus. Állításait azonban a
modern világ kutatói nem tudták érdemlegesen igazolni, így ez csak a történelem
egy érdekes adalékává válhatott.
A tény azonban tény marad, hogy az első
írásos emlékek erre az időre datálódnak, és bárhonnan is származzék, több lett
tőle az emberiség. A mágia, a természet megismerésén, megfigyeléseken keresztül
kialakuló tudományágként volt először lejegyezve, ami köré rituálék épültek
azzal a célzattal, hogy előlendítsék és segítsék a természetes folyamatokat.
Amikor egy megismert természeti szabály többször megismételhetővé vált,
lejegyzésre került, és bővült vele a tudomány. Így fejlődött együtt az ember és
tudása, amit előbb Mágiának neveztek, amikor pedig bizonyítottan működőképes
rendszereket találtak bennük, Tudomány névvel illették. Így vált a csillagászat
és a természet megfigyelésén keresztül a naptárrendszer segítségével mind
fejlettebbé a mezőgazdaság, kiemelkedve az emberiséget a mágia világából. Átemelve
és fejlesztve a Tudomány világát.
Mindez azonban nem maradt abban a
régióban, hiszen a megszerzendő tudás, mint valami mag, ott volt elraktározva a
mágia világában. Feljegyezve és terjesztve szerte a világban emberek
zarándokoltak el értük országokon keresztül, csak hogy a „természetes mágiáról”
tanulhassanak, ami összefoglalója volt a csillagászatnak, a herbológiának,
lapidárumnak azaz kőtannak, beletartozott a matematika, és az orvostudományt
megelőző természetfilozófiai ismeretek. A másolt szövegeknek köszönhetően aztán
elterjedtek a Római kultúrán keresztül egészen Európáig, ahol egy új irányt véve
kettészakadt a mágia és a tudomány világa, amikor a kereszténység Római
Birodalom uralkodó hite lett. A korai egyház nem nézte jó szemmel a mágiával
foglalkozó könyvek terjesztését mert pogány dolognak tartotta, ezért elrendelte
az elégetésüket. Az első, a Bibliában lejegyzésre került ilyen esemény Efézus
városában történt, amikor a keresztény hitre áttért emberek maguk égették el a
varázskönyveiket, miután áttértek az új hitre. Innentől vált egyfajta jelképpé
a pogányüldözéssel szemben a varázskönyvek begyűjtése és elégetése, ami a
boszorkányperek legvégéig, a Felvilágosodás Koráig a 18.század végéig fennmaradt
eljárásrend volt. De még ezen varázskönyvégetős időszakban is felcsillant a
remény, hogy megmenekülhetnek varázsszövegek és könyvek, a Claviculae Salamonis-t,
vagyis Salamon Kulcsai mindmáig fennmaradt, a The Picatrix-t, pedig ami a 11.
században keletkezett, a 13. században arabról kasztíliaira, majd latinra
fordítva jutott el Európába a British Könyvtárban lehet megcsodálni, amulettek
készítéséről, asztrológiáról, alkímiáról is olvashatunk benne.
Amikor 1277 és
1398 között a Párizsi Egyetem rektorai összegyűltek, hogy átnézzék a könyvek
tartalmát, mi számít tudományosnak és egyetemen taníthatónak mi pedig nem, 219
könyvet szanáltak ki teljesen az oktatási rendszerből miközben folyamatosan
továbbra is fogadtak be újat, ami azt bizonyította, hogy igenis van helye a
tudomány alapjainak is folyamatokban. A tudománytörténészek azóta is azon
vitáznak, hogy eldönthetővé tegyék, mi számít elfogadott tudománynak, és mi az,
ami túl van azon. Hiszen minden csak az adott kor és helyszín kérdése, éppen mi
az elfogadott, mi számít mágiának és mi az, ami tudomány.
Amulett dizájn a Black Pulletből. Ezt a mintát egy fekete szaténra
kellett felhímezni, hogy elérje Dzsinn-behívó hatását. |
A mára már hivatalosan elsőként számon tartott
Grimoire, a Black Pullet néven olvasható francia mű már a modern kor szülötte,
átmenet a régi és a szabadon vállalható mágikus tudás között. Egy Napóleoni
expedícióban megsérült tiszt írta, aki 1798-ban Alexandriában partra szálló
katona volt. Akkor még nem sejtette, hogy nem csak a Francia Egyetemet és az
ottani felsőbb szintű oktatás elindítását hivatott segíteni jelenétével, hanem
ennél több, történelmibb dolgot fog majd véghez vinni. Miközben a piramisokat
tanulmányozó tudósokra vigyázott, megtámadták őket a beduinok. A legendák
szerint csak ő élte túl, és belehalt volna a sérüléseibe, ha egy török
öregember nem menekíti be a piramisba, ahol aztán sebeit ellátva vigyázott rá.
Miközben ápolta, az öregember megosztotta vele azt a tudást, amit még a
Ptolemaioszi könyvtárból menekítettek ki elődei amikor leégett. A katonatiszt
szorgalmasan mindent leírt személyes hangvételű naplójába, ami összesen 22 selyemből
és bronzból készült talizmán és amulett leírását tartalmazta. Amikor gyógyultan
visszatért Franciaországba 1800-ban, nyomtatásban is megjelentette a könyvet,
ami mára több kiadást megért.
Az idő bebizonyította,
hogy igény van a mágikus tartalmú művekre, és az emberek polcain
kiirthatatlanul ott is van a helye. Mert minden megfigyelés, aminek mára még
nincs meg a mozgatója, nem más, mint a Tudomány alapköve. Ma még
megmagyarázhatatlan, hogyan láthat néhány ember bele a jövőbe, miként képesek
jósolni. Egy nap erre is rájövünk. A mágnesről sem tudták évszázadokig, miként
működik, csak megfigyeléseken keresztül azt, mire képes. A hajítógépekről egy
idő után lekerültek a mágikus szimbólumok, ahogy rájöttek a működési elvére, és
az automatákat készítő mesteremberektől sem rettegtek egy idő után, amikor
megmutatta, miként működnek találmányaik. Ami évszázadokig mágia volt, mára már
a tudományunk, ismereteink alapja. Ami ma még mágia, azt talán csak évek vagy
évtizedek kérdése, mikor válik tudománnyá. |
Írta: Hadiyya Amjad, Arcanus
0 comments:
Megjegyzés küldése