A muglik világát egy rejtélyes festőkiállítása tartja most lázban a távoli Budapesten. Egy olyan művészé, akinek még a pontos születési dátuma sem ismert; nem tudni, hogyan nézett ki; továbbá azt sem, hogy pontosan hány képet festett, és hogy mi volt a hivatalos neve. Alakjait mégis bárki felismeri, hiszen annyira jellegzetesek. Munkáit nézve felmerülhet bennünk, hogy őrült lehetett, vagy akár eretnek volt, de az is, hogy esetleg valamilyen tudatmódosító szert használt vagy élete során látott ufókat.
Először azonban lássuk mi az,
amit tudunk róla. 1450 körül született a németalföldi ’s-Hertogenbosch-ban, ami
ugyan távol esett a jelentős művészeti központoktól, mégis élénk kulturális
élet folyt a jómódú kereskedővárosban. Az aacheni származású van Aken
festőcsalád tagja volt, déd-, nagy- és édesapjához, nagybátyjához, valamint
fiútestvéreihez hasonlóan. Körülbelül 13 éves, amikor a szülővárosában tűzvész
pusztít, ennek a családjára kifejtett hatásáról nincs tudomásunk, azonban későbbi
képei megalkotásakor, ahol a tűz pusztítása is megjelenik, feltehetően innen
táplálkozik. A házasságkötéskor nagyszerűen választ, felesége a vagyonos
családból származó Aleid van de Meervenne lesz. Neki köszönhetően jelentős
társadalmi kapcsolatokhoz és megbízásokhoz jut, és idővel a város leggazdagabb
polgárai közé emelkedik. 1488. január
1-jén felvételt nyert a Miasszonyunk testvérület felesküdött tagjainak szűk
körébe (tag volt például Szép Fülöp, III. Fülöp burgundi herceg, valamint
Habsburg Miksa és neje, Burgundi Mária is). Ily módon kapcsolatba lépett városa
és a Burgundi Hercegség legelőkelőbb köreivel, jövőbeli megbízóival. 1416-ban
halt meg.
Nem hagyott maga után hátra sem
naplót, sem leveleket, más dokumentumokat. Mindössze csak 25 festmény és
mintegy 20 rajz maradt utána szétszórva a világban, de ez a szám több is lehet,
hiszen még mindig kerülnek elő újabb és újabb festményei. Sosem dátumozta a
munkáit, így sajnos nem tudni pontosan, mikor festette azokat, vagy hány éves
volt az elkészítésekor. A festő a hivatalos jogi dokumentumokat Hieronymus van
Aken néven írta alá, és a Miasszonyunk testvérület feljegyzései is erre a névre
hivatkoznak. Az utókor azonban Hieronymus Boschként ismeri.
Egy olyan korszakban alkotott,
amikor még a muglik nagy része nem tudott írni-olvasni, bár Johannes
Gutenbergnek köszönhetően már rendelkezésre állt a nyomtatógépekkel való
könyvnyomtatás. Képeinek nagy része
megrendelésre készült, azonban fontosnak tartotta, hogy a megfestett jelenetek
olyan szimbólumokat mutassanak be, amely a néző számára egyértelmű legyen.
Ezért lehet például, hogy festményei nagy részén visszatérő szereplő a bagoly,
amely abban az időben nem a mai értelemben vett cuki kis állatka volt, hanem a
sötétség madara. Olyan szereplőkkel hozza összefüggésbe alkotásain, akik
valamilyen alattomosságot titkolnak el, vagy titokban a hét főbűn egyikének a rabjai. Annyi bizonyos, hogy a
szereplők körül megjelenő bármilyen állatok az alak karakterére reflektálnak. Képeinek
tehát moralizáló jelentése van és a kortársai ezekből még sokkal többet
megértettek, mint a mai emberek. Tehát erkölcsi példázatok illusztrálása
figyelhető meg a művészetében. A bűnöket, az emberi gyarlóságot, gyengeségeket
mutatja be és ostorozza, olykor humoros, szatirikus hangvétellel, hiszen egy
erősen babonás korszakban élt.
Hagyományos szent képeket is
festett, amelyeknél még nem nagyon létszik a különbség az ő és a kortársai
munkássága között. Azonban a legtöbb
festményei nem ilyen: ezek egészen elképesztőek, egyediek, első látásra könnyen
felismerhetőek. Ahol pucér emberek, furcsa növények és állatok, szörnyek,
pokoli szerkezetek, démonok, emberi-állati-gépi részletek, hibrid lények
találhatóak. A szereplők tevékenységei is érthetetlenek és rejtélyesek.
Budapesten 10 Bosch kép kerül
bemutatásra, kiegészülve kódexekkel, a követőinek tulajdonított festményekkel,
vagy olyan műalkotásokkal, amik jól passzolnak a németalföldi festő kiállított
műveihez. A Szépművészeti Múzeum kiállításért felelős kurátora 5 szekcióra
osztotta a helyszínt, ezek a két korszak; a Bolondok hajója; Az idők végezete;
A szentek élete és a Földi gyönyörök kertje. Mindegyik szekció jól körbejárja
az adott témát, a néző pedig az egyik ámulatból esik a másikba. Mielőtt azonban
belevetjük magunkat a kiállításba, mindenképpen érdemes utána olvasni, keresni
a képei elemzésének, hiszen így legalább egy kis betekintést, értelmezést
kapunk. Esetleg ha akkora szerencsénk van, hogy bejutunk valamelyik tárlatvezetésre,
mindemképpen használjuk ki a lehetőséget.
Mindezek nélkül is érdekes
élményben lesz részünk, az tuti. És ha jól figyelünk, a Földi gyönyörök
kertjének szemből állva a bal tábláján még az evolúció Bosch általi
megjelenítését is megtalálhatjuk.
A kiállítás július 17-éig látogatható
a Szépművészeti Múzeumban.
0 comments:
Megjegyzés küldése