Elértünk sorozatunk magyar vonatkozású felvonásához. Ebben a részben szóba kerül, hogy melyik napon ünnepeljük a magyar film születésnapját, illetve melyik filmet tartják az első magyar filmnek, valamint egyéb érdekességekre is fény derül.
Az első részben
már megtudtuk, hogy milyen technikai vívmányok kellettek hozzá, hogy a Lumiére
fivéreknek köszönhetően végül a film és a mozi az emberek rendelkezésére
állhasson. Magyarországon legelőször szabadtéren vetítettek mozgófényképet
1896-ban a Váci utcában. Ez még nem azonos a filmmel, ekkor minden 15,
diapozitívról vetített állóképet követett 1-1 mozgókép. Ennek a
reklámvetítésnek végül a rendőrség vetett véget, utcai forgalom akadályozása
címen.
Magyarországon
1896 május 10-től rendeztek rendszeres zárt helyiségekben vetítéseket, az első
színhely a Velencze kávéház volt. Naponta több előadás volt, 50 krajcáros belépődíjért.
Ezeken a korai előadásokon a Lumiérek megbízottjai által lefényképezett
Operaház, a Lánchíd látszódnak, valamint a millenniumi ünnepségek. 3 ilyen
felvétel maradt ránk. Lumiere operatőrjei lefényképezték a díszfelvonulást,
Sziklai Zsigmond pedig, az első magyar mozgófényképészként felvételt készített
a királyról. Sziklai kamerája azonban a felvételeken levágta a király fejét.
A rendőrségi
iratokból jól látszik, hogy főként kávéház tulajdonosok váltották meg az 1
hónapra kiadott engedélyeket, azonban a szenzáció ekkor még úgy tűnt, hogy
rövid időre villanyozta fel csak a nézőközönséget. Ezekben az időkben még a
mennyezetről levezetett vetitővászon mindkét oldalán látszottak a képek. Az
első „profi” mozis, Ungerleider Mór folyamatosan tartott vetítéseket. A Velencze
kávéház 1918-ban alakult át mozivá (Royal Apolló), innen indult ki a magyar
film és mozikultúra.
1900-ban az
Uránia Tudományos Egyesület létrehozta az Uránia Magyar Tudományos Színházat,
melyben az ismeretterjesztő előadásokat vetített képekkel illusztrálták. Az
első megrendezett, színészek közreműködésével leforgatott magyar
filmfelvételeket is itt mutatták be 1901. április 30-án. Ez volt A táncz, ami Zsitkovszky
Béla rendezésében, a neves író és politikus Pekár Gyula illuszrációival
készült. A filmet az Uránia tetőteraszán forgatták a korszak színházi életének
sztárjai közreműködésével, 20 rövid, 1-2 perces részletből, kinematogrammból
állt. Azonban a gyúlékony nitrofilm szárítása közben egy lámpa felrobbant, és a
felvételeket tartalmazó laboratóriumban tűz ütött ki. 3 héttel a tervezett bemutató előtt minden
addig leforgatott anyag semmivé vált. Az Uránia vezetősége a lakossághoz
fordult, hogy létrejöhessen az első magyar film, ami közadakozásnak és a
résztvevők lelkesedésének köszönhetően végül a tervezett időben bemutatásra
került.
A rövid
mozgóképek nem önálló alkotások voltak, hanem illusztrációk egy tánctörténeti
ismeretterjesztő előadáshoz. A korszak legnépszerűbb színészeinek (Márkus Emília
hétfátyol tánca; a nemzet csalogánya, Blaha Lujza csárdása; Fedák Sári japán
tánca) közreműködésével készült felvételek ugyan mind elvesztek, de a forgatás
során készült állófotók fennmaradtak, valamint plakátok és a Pekár Gyula által
összeállított teljes szövegkönyve és a sajtó híradásai alapján tudjuk
elképzelni, hogy milyen lehetett. A szövegkönyvben fennmaradtak a táncjelenetek
filmezéskor rögzített állófényképei, és ennek köszönhetően a közreműködő
színészeket, zenészeket, táncosokat név szerint ismerjük.
Ejtsünk még pár
szót Zsitkovszky
Béláról, aki az első magyar operatőrök egyike. Eredetileg fényképész volt,
ő vezette az Uránia fotólaborját. Számos dokumentumfilmet és oktatófilmet
készített, és több mint 30 játékfilm operatőre volt. A nevéhez fűződik a
legrégebbi magyar film, hiszen 1906-ban megörökítette II. Rákóczi Ferenc és bujdosó
társai hamvainak hazahozatalát és újratemetését. A képkockákon a gyászmeneten kívül
látjuk még a 20. század elejének világát, valamint a magyar főváros jellegzetes
hangulata is visszaköszön. Vágóképet ugyanakkor még nem tartalmaz.
A rendelkezésre
álló kisfilmek kevésnek bizonyultak, ezért az Uránia saját vállalkozásban
készítette el azokat, csupa magyar felvételből, mellőzve a készen kapott
anyagokat. Az eddig nem méltányolt filmgyártást indított meg, Zitkovszky Bélát
küldték ki pl. Monte Carlóba, a Riviérára és Rómába felvételeket készíteni az
azonos című filmekhez, de készült mozi Nápoly címmel is. A Dalmáciában tengeri
fürdést, kóló táncot, pénzért vízbe ugráló gyerekeket láthatunk. Megörökítették
egy elsüllyedt hajó kiemelését is. Az állatok világa című mozi elkészítésénél
az Uránia és az Állatkert együttműködött. Sajnos azonban ez a fajta
filmkészítést nem fejlődött, sőt egyre inkább visszafejlődött, így lassan meg
is szűnt, ezek az alkotások elpusztultak.
A kinematográfia
miatti ujjongás hamar megszokásnak adott helyet. A mozisnak nem volt
gyakorlata, az újabb alkotások vásárlásának határt szabott anyagi helyzete.
Ráadásul mit csináljon a növekvő készletével? Az eredeti nitroanyagot nehezen
lehetet kezelni: vagy beszáradt, összezsugorodott, használhatatlanná vált; vagy
nyirkosabb helyen (pl. a pincében) tárolva megszívta magát és bűzösen
elrothadt. A legnagyobb veszélyt azonban a robbanásveszély jelentette. A kis
filmecskék lejátszásukkor nem tekeredtek orsóra, lehulltak a gép alá tett
kosárba. Egy eldobott cigarettavég miatt az 1900-as párizsi világkiállításon
tragédia is történt, több száz áldozatot követelve.
Ki kellett
találni valamit, amivel a figyelmet újra lángra lehetett lobbantani. A helyhez
kötött kávéházak szerepét a vándormozisok vették át. Itt is fontos volt, hogy a
mutatványos mekkora sátrat tudott felállíttatni, illetve, hogy csak a
legszükségesebb berendezésekre futotta-e vagy volt anyagi forrása másra is. A
városok/falvak piacterein és Budapesten is megjelentek. 1906-07-ben nyíltak meg
az önálló mozihelyiségekben működő filmszínházak. Sokszor úgy próbálták meg
becsalogatni a vetítésre a közönséget, hogy a településre megérkezéskor a
főtéren, minél feltűnőbben felvételeket készítettek. Az esti vetítéseken pedig
a lakosok izgatottan kereshették belépődíj ellenében, hogy vajon feltűnnek-e
valamelyik képen.
A magyar
némafilmek többsége, hasonlóan más országok alkotásaihoz hasonlóan, elpusztult.
Sokszor, ha már nem látszott gyümölcsözőnek a forgalmazásuk, ha esetleg
elkopottnak látszódtak, vagy elavultak, akkor egyszerűen megsemmisítették őket.
Ráadásul ezek nagy része még csak pár példányban készült. Budapest I.
világháború alatti ostroma és az I. világháború pusztítása is közrejátszott.
Az Uránia
mellett a korábban már említett Ungerleider
Mór és Neumann József társulata, az 1908. őszén alakul Projectograph
teremtette meg a magyar filmgyártást a XX. század első évtizedében. Az általuk
készített alkotások a mai híradóképeknek megfelelő rövidke aktualitásokból
álltak, itt-ott megjátszott részletekkel, azaz ún. „rekonstruált” híradók
voltak. Ha az egyik riporter nem lehetett jelen egy-egy eseménynél, akkor azt
később alkalmi színészek segítségével újrajátszották. Sokszor csak a helyszín
volt adott, vagy az elfogott gyilkosok bemutatása. Az akkori moziműsor 10-15
aktuális felvételből állt, kezdetben kevesebb, majd idővel egyre több humoros
képpel, végül pedig melodramatikus jelenettel zárult.
Az Apolló
hangosfilmeket is játszott. A szinkron kérdését azonban ekkoriban még nem
sikerült megoldani, bár 1907-ben és 1913-ban is történtek újabb próbálkozások.
A korai vetítőgépek ugyanakkor egyben felvételek készítésére is alkalmasak
voltak.
A filmben rejtő
publicitást felismerő főrangú körök támogatása sokat jelentett a kezdő
filmeseknek. Ferenc József és családjáról készült felvételek, valamint a
különböző uralkodókról érkező, a moziban bemutatott hírek fokozták az új
találmány iránti érdeklődést. 1910 után ráadásul a konkurenciaharc is
fokozódott. Komolyabb, a pillanatnyi aktualitást tükröző témák felé fordultak a
filmesek: pl. futballmérkőzésekről, Theodor Rooseveltről, lóversenyekről,
különböző háborúkról (dél-afrikai, angol-búr, orosz-japán) adtak híradásokat. A
„veszélytelen veszély” érzésével a néző tanúja lehetett a háborúknak, hiszen a
mozi biztonságából nézhette a vereségeket, győzelmeket, bombacsapásokat és a
halottakat. Dokumentumfilm maradt ránk Görgey Artúrról is, a hajón látjuk
Visegrád felé utazva, valamint a hajóhídon, a partra kilépve.
Azonban végül a
cenzúra is megjelent, tilos lett olyat bemutatni, amit az újságok is
megírhattak, pl a rendőrség rendcsináló munkájának bemutatását. Ugyanakkor
megjelent a rendőri riporteri munka, majd a haditudósítói feladatkör.
1908 körül az
igazi attrakciónak tekintett, az aktualitásokat a műsor elejére tették, és
összefoglaló néven, híradóknak nevezték el egyetlen, hosszabb műsorszámba
olvasztva őket. A filmfelvételek technikája ekkora már eljutott a 15 méterről a
300 m hosszúságig, ezzel átadva a terepet a hosszabb produkcióknak. A játékfilm
vette át a dokumentumfilm helyét. A háromszáz méteres tekercs levetítése 10
perc volt, így egy film nemsokára 2-3-4 ilyen háromszáz méteres tekercset tett
ki.
Ekkortól vette
át a vásárlás szerepét a kölcsönzés, ezzel elősegítve a filmforgalmazást. Kialakult
az első-, másod-, harmadhetes mozik rendszere. A bemutató, nagy mozik általában
1 hétig vetítették az újdonságokat, majd olcsóbb áron átkerült a „másodhetes”
moziba, majd így tovább. A „háromhetes” mozikban már általában hetente
háromszor (hétfő, szerda, péntek) változott a műsor. A forgalmazás során
kialakult hét csütörtöktől szerdáig tartott, ahogyan ma is.
A
„szenzációdrámáknak” nevezett amerikai filmekben már ekkor megtalálunk sok, a mai
akciófilmekre jellemző fogást (pl. hogyan lehet a vasúti pályát átívelő hídról
ráugrani a robogó gyorsvonatra). Az amerikai film varázsát a szabadtéri
felvételek jelentették, az európai (dán) filmekét a műtermiek. Ez utóbbiakban
„lélekdrámát” játszottak el a neves színészek, és a színészi alakítás
jellemezte. A magyar kialakuló filmkészítésre az európai film hatott, ennek is
az akkor legfejlettebb formája, a dán filmgyártás. A magyar játékfilmgyártásra
kezdetektől a színészekre alapozott, a rendezést illetően is a színházi
rendezésből levont szabályokat a filmre alkalmazó, Urban Gad-Asta Nielsen-Waldemar
Pyslander dán filmgyártás hatott. A Nordisk-gyárban kezdett Kertész Mihály, és
a Nordiskkal együttműködve akarta kiépíteni az I. világháború végén a maga filmgyártó
nagyhatalmát Korda Sándor. Az amerikai stílusú filmek azonban letarolták a
piacot, mellettük csak a biztosabb gazdasági alapokon nyugvó francia és német
filmgyártás éli virágzó életét.
A „dán” stílus
jellemző volt a francia, az olasz, a német, a magyar és az orosz filmekre. Itt
éltek meg, különböző mértékben a klasszikus színészet hagyományai. Volt egy
francia irányzat, a Film d’art, mely a nagy klasszikus stilizáló színészekre
kívánt építkezni. Azonban a filmbéli alakításaik nézhetetlennek bizonyultak: a
művészek vonaglottak, közben folyamatosan mozgott a szájuk, a szerepüket
mondták (ne felejtsük el, hogy ez még a némafilm korszaka). Jó példa erre a
fiatal Korda Sándor Nagymama című filmjének megmaradt részletei, ahol a
címszerepben Blaha Lujza végig mondja a szerepét. Budapesten kívül Kolozsváron folyt rendszeres
filmgyártás a ’10-es években.
Az I.
világháború alatti fellendülést a természetes fejlődésen kívül az is okozta,
hogy a nagy filmgyártó államok többségükben sorra ellentétes oldalra kerültek a
háborúban, így filmjeik nem juthattak el Magyarországra. A német film
népszerűtlen, az osztrák fejletlen, a dán kapacitás elégtelen, a svéd pedig nem
tudott úgy fejlődni, hogy jelentős jelenlétű legyen 1-2 év alatt a
közép-európai piacon. A magyar filmgyártás mennyiségét tekintve 1917-18-as
években feljutott a világ élvonalába. Bár sokkal előnytelenebb helyzetből
indult, nem is lehet összehasonlítani ezeknek a filmeknek a színvonalát
(díszlet, kellék, helyszín) a nagy filmgyártó országok filmgyárainak
rendelkezésére álló eszközeivel készített filmjeivel. Kolozsváron a Corvin
Filmgyár 3 autójának volt a feladata egyes felvételeken világvárosi forgalmat
imitálni. Budapesten előfordult, hogy egy éppen megálló autót kért kölcsön a felvételhez
az egyik színésznő. Az ábrázolás hitelessége sem volt igazán fontos:
előfordult, hogy London mulatóhelyei voltak a helyszínek a történet szerint,
közben viszont a Margit-híd, a Duna-part látszik a felvételeken.
Az idő múlásával egyre feltűnőbb a filmre vitt operettek növekvő száma, és vele együtt az operettszínészek szerepeltetése. A dokumentumfilmet egyre jobban háttérbe szorította a közönség növekvő közönye a hadihíradók iránt. A filmgyárak a kezdeti idők legegyszerűbb technikájával oldották meg ezek leforgatását.
Magyarországon a
két legjelentősebb filmgyár a Corvin és a Star volt. Az előbbi
szervezettségével, tőkeerejével, a Star pedig termelékenységével, dramaturgiai
ötleteivel tűnt ki, és hogy önálló bemutató mozija folyamatosan ontotta magából
a filmeket. 1918-ra már állt a mai filmgyár helyén, a Gyarmati utcában a Corvin
műterme.
A híradófilmek a
világháborús eseményeknek köszönhetően újra népszerűek lettek. Az egyiken jól
látható a Szent
István csatahajó pusztulása, mely a filmtörténelem egyik legmegrázóbb
felvétele. A filmarchívumban a csatahajóról készült előzmények (pl. a Pathé
1914-es híradójában a felavatása látszik, később pedig IV. Károly látogatása a
hajón). A csatahajóról készült utolsó
felvételen látszik a pusztulás (1918.június 10.), mely egy olasz motoros
torpedó két lövése nyomán, váratlanul érte a pulai hadikikötőben kényszerűen
tétlen hajót, a flotta többi tagjának szeme láttára. A felvételt a korai magyar
kinematográfia talán legértékesebb darabjának tartják-bár véletlen alkotta.
A némafilm
1910-es évek végi felfutása után nehéz esztendők következtek idehaza: a
legnagyobb rendezők külföldön folytatták munkásságukat, Trianon következtében
csökkent országterülettel párhuzamosan a filmek piaca is zsugorodott, a vesztes
háború és a világválság miatt pedig a film-ami már ekkoriban is költséges
„úrimuri” volt, pénzhiányban volt. Az 1920-as években a magyar film válságban
volt. A romokban heverő hazai filmet végül a filmkészítés új korszaka: a
hangosfilm mentette meg.
Remélem,
mindenki emlékszik, hogy az előző részekben a szó esett arról, hogy mi volt az
első hangosfilm. Segítek: az 1927. október 6-án bemutatott A dzsesszénekes. Nem
a mai értelemben vett hangosfilmként gondoljunk rá, hiszen csupán csak 354 szó
hangzik el benne. A filmkészítés legújabb állomása Magyarországon is új
fejezetet nyitott, idehaza 1929. szeptember 20-án szólalt meg az első film, az
amerikai Az éneklő bolond című hangosfilmet mutatta be a mai Puskin mozi elődje,
a Forum filmszínház Gerő Istvánnak köszönhetően.
Roppant érdekes
tény, hogy az első magyar mondatok nem magyar gyártású filmekben hangzottak el.
A nagy európai gyártóországok, mint Németország és Franciaország eleinte
többverziós filmeket gyártott: a magyar piacuk megtartása miatt filmjeiket
magyar változatban is leforgatták. Itthon is születtek próbálkozások: Gaál Béla
a már elkészült némafilmjéhez, a Csak
egy kislány van a világon-hoz utólag pár hangos jelenetet is forgatott
1929-ben, valamint készült egy hangos kabaré is Nevető Budapest címmel
1930-ben.
1931. szeptember 25-én pedig végre az első magyar hangosfilm, Lázár Lajos filmjének A kék bálvány-nak a bemutatójára is sor került a Royal Apollo moziban. A második magyar hangosfilmet pedig valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, hiszen még a bemutatása óta eltelt több évtized ellenére is mindenki tudja, hogy milyen az, ha minden körülmények között az Operában voltunk, illetve hogy a hagyma hagymával fogyasztva a legjobb…igen, a Hyppolit, a lakájról van szó.
Írta: Tekergő Hedvig, Solaris
0 comments:
Megjegyzés küldése