Biztosan mindannyiótok találkozott már a Paramount Filmstudio és a 20th Century Fox emblémájával a filmek elején, esetleg a nagyon jellegzetes zenei aláfestést is felismeritek. Azt azonban vajon tudtátok, hogy ezeknek az alapítói, illetve vezetői magyarok voltak, és mindketten hozzájárultak Hollywood létrejöttéhez?
Ha nem, akkor tartsatok velem a
következő percekben, hogy megismerkedjetek Zukor Adolffal (Amerikában Adolph
Zukorként ismert) és Fried Vilmossal (William Foxként ismerik világszerte),
akik nélkül Hollywood nem lenne olyan, mint amilyennek ma ismerjük.
„Nem elég magyarnak lenned… de
azért segít.” – olvashatta a belépő Zukor hollywoodi irodájának
bejáratánál. 1873-ban született a Zemplén vármegyei kis faluban, Ricsén. 15
éves korában kalandvágytól hajtva és a jobb élet reményében szállt hajóra, hogy
Amerikába utazzon. Angolul nem beszélt, minden vagyona pedig a mellényzsebébe
varrt 40 dollárnyi árvasági nyugdíja volt. Kezdetben heti 2 dollárért
takarított, és kifutó fiúként dolgozott. Leleményessége és talpraesettsége
révén hamarosan jobb munkát talált egy New York-i szőrmekereskedőnél. Gyorsan
beletanult a szakmába, majd önállósította magát és Chicagoban nyitott
szűcsműhelyt. Még nem volt húszéves, amikor 1893-ban először került közelebbi
kapcsolatba a mozgóképpel…ami azonnal felkeltette az érdeklődését.
A Filmtörténelem
I. részében már olvashattatok a kezdeti időkről, azonban eddig még nem
esett szó az 1905-ben megalakult nickelodeonokról, vagyis az ötcentes
színházakról. Az úgynevezett Penny arcade-okba, a kis kukucskálódobozokba a
kíváncsi néző pénzérmét dobált, majd belenézve és 3-10 perces mozgó, néma,
többnyire szórakoztató jeleneteket látott. És hogy ez a fajta szórakozásimód
hogy jön most ide? Úgy, hogy Zukor meglátta bennük, illetve a
továbbfejlesztésükben rejlő lehetőséget, így a később ugyancsak híres
filmmogullá vált Marcus Loewvel társulva 1912-ben megalapították a Famous
Players in Famous Plays Companyt. És hogy miért láttak benne potenciált?
1900-1910 között 9-10 millió bevándorló érkezett Amerikába, akiknek a többsége
sem írni, sem olvasni nem tudott angolul, így mégis élvezhették az olcsó, néma
nickelodeonoknak köszönhetően a filmeket.
A mozi hajnalán azonban ezeknek a
színházaknak az irányítását a többek között a Thomas Alva Edison nevével
fémjelzett tröszt, a Motion Pictures Patents Company végezte, így a független
filmeseknek, köztük Zukoréknak is nagy dobásra volt szüksége a filmbizniszük
eredményes elindításához, valamint fellendítésére. Nemhiába „Nézz egy kicsit
előre és kockáztass sokat!” volt Zukor egyik leghíresebb mondása, nem volt rest
és megtette a szükséges merész ugrást az ismeretlenbe: 35 ezer dollárért
megvette az 1912-ben Franciaországban bemutatott Erzsébet királynő című film
amerikai forgalmazási jogait. Bár ezzel szembe ment az üzleti tanácsoknak és
figyelmeztetéseknek, valamint az is hidegen hagyta, hogy a film hazájában nem
aratott sikert, mégis hatalmas siker lett a tengerentúlon és több mint 200 ezer
dollárt hozott a konyhára. Ráadásul nem csak New Yorkban mutatták be, hanem az
egész országban. Az Erzsébet királynő ezenkívül még egy jelentős filmtörténeti
lépcsőfok is, hiszen ez volt az első hosszú játékfilm, amit bemutattak az
Egyesült Államokban. A Famous Players in Famous Plays Company alapelve volt,
hogy a Broadwayen sikerrel játszott színházi darabok, ismert regények filmes
adaptációját elkészítse a közönség által szeretett, és már jól bevált
színészekkel.
A nagy almában elért sikerek után
hamarosan már Los Angeles külvárosában találjuk hősünket, az akkor még szinte
lakatlan Hollywoodban, ahol egy raktárépületet bérelt ki, és ahol 1913-ban
megkezdődött a filmgyártás. Egy évvel az indulás után már 30 filmet
készítettek, ezek közül a legjelentősebb A zendai fogoly volt. Szintén
ugyanekkor a Broadwayen 3500 férőhelyes mozipalotát vásárolt a cég, amely a
Standard nevet kapta.
1916-ban jött a következő
lépcsőfok, amikor a Famous Players egyesült a Jesse L. Lasky Features Play
Companyvel, az élére pedig Zukor került, akit ekkor már egyre jobban érdekeltek
a filmforgalmazási jogok. Riválisa a William Hodkinson által 1914-ben alapított
Paramount Pictures Corporation filmforgalmazó cég volt, amely a legszélesebb
körű vetítési jogot biztosította tulajdonosának egész Amerikában. Zukor eleinte
egy fúzióban gondolkodott, azonban ezt Hodkinson visszautasította, így végül
hazánkfia megszerezte a filmforgalmazási jogokat, és 1916-ban átvette a
Paramount Pictures elnöki székét, ahol 1936-ig maradt is. Ebben az időszakban
olyan rajzfilmkarakterek születtek, mint Popeye vagy Betty Boop.
Az I. világháború miatt
visszaesett a filmek iránti kereslet, Zukor mégis továbbra is sikeres tudott
maradni, és még a némafilmről a hangosfilmre váltás sem okozott gondot. Rövid
idő alatt pedig közel félezer mozgóképszínházra tette rá a kezét. 1949-ben
azonban új forgalmazási törvény született, amely kimondta, hogy a nagy filmes
vállalatok nem rendelkezhetnek mozilánccal. Így a Paramount kénytelen volt
kettéválasztani a tevékenységi körét, aminek következtében harmadára esett
vissza a filmgyártás volumene. Ekkor azonban újabb lehetőséget látott meg,
nyitni kezdett a televízió felé: egyezséget kötött az ABC csatornával.
A hollywoodi filmgyártás
megalapozásán túl sikerének másik kulcsa a sztárcsinálás volt, amelyre egy
egész –reklámszakemberekből, sajtósokból álló-rendszert épített fel. Ez a
megfelelő karakter kiválasztásától kezdve addig terjedt, hogy miként tartható
életben a filmcsillagokat körüllengő mítosz. Azonban mindezekért cserébe
lojalitást és fegyelmezett munkát követelt meg. Más cégektől nem fogadhattak el
felkérést, máshol nem forgathattak. Olyan klasszikus színészeket köszönhetünk a
sztárcsináló gépezetének, mint az első igazi filmsztár, Mary Pickford vagy az ő
későbbi férje Douglas Fairbanks (az első Oscar-díj átadó házigazdája); a
lengyel fame fatale Pola Negri; Rudolph Valentino vagy korának egyik legjobban
fizetett színésze, a kétszeres Oscar-díjas Gary Cooper. Fél évszázados pályája
során számos, a filmiparban alkalmazott technikai újítás létrejöttét sokszor ő
maga kezdeményezte. A nickelodeonoktól a némafilmeken át a hangosfilmekre való
átállásig, majd a 3D-vel való kísérletezésig helyt állt. Ráadásul az egyik
legnagyobb filmproducert tisztelhetjük benne.
A hangosfilm atyja, Fried Vilmos
1879-ben a mai Borsod-Abaúj-Zemplén megyében fekvő Tolcsván született. 9
hónapos koráig élt csupán itt, amikor is szatócs édesapja elindult eltűnt
testvérét megkeresni Amerikába, ahova végül a felesége is követte. New York
egyik legszegényebb, bevándorlók lakta részén, a Lower East Side-on nőtt fel.
Amikor már tudott dolgozni, újságot, majd édességet árult, de volt mosodai
inas, cipőpucoló és esernyőárus is. Csupán 11 éves koráig járt iskolába. A huszas
évei elejére a többnyire a szőrme- és ruhaiparban szerzett tapasztalatainak
köszönhetően stabil jövedelemre tett szert. 1904-ben a The Greater New York
Film Rental Company nevű cégével tulajdonosa lett egy lepusztult brooklyni
nickelodeonnak. Néhány alkalmazottja volt csak, a pénzárban például ő ült. Ő
volt az, aki kikiáltót alkalmazott, hogy felkeltse az utca emberének figyelmét
és a 146 férőhelyessé alakított filmszínházba be tudják vonzani az embereket.
Terve bevált, hosszú sorok kígyóztak az épület előtt. Ezek után újabb
nickelodeonok megvétele következett városszerte, új befektetésként pedig
1906-ban egy vetítéses mozi nyitott meg a kapuit a Broadway 700. alatt. Ezek
után becslések szerint 15-20 vetítőhelyből álló hálózatot épített ki
Manhattenben, majd 1915-ben megalapította a Fox Film Corporationt.
Azonban a nagymértékű filmes
terjeszkedés már kinőtte New Yorkot, így 1919-ben a cég áttette székhelyét
Hollywoodba, ezzel új, meghatározó filmes központot építve ki a nyugati parton.
A híres Fox Hills Studios 5 évvel később épült fel, és még ma is otthont ad a
20th Century Foxnak. A cég gyártotta a világ első, egymillió dollár feletti
költségvetésű filmjét, az 1916-ban megjelent fantasy drámafilmet Daughter of
the Gods címmel. William Fox fedezte fel a korai western némafilm egyik
legnagyobb amerikai sztárját, Thomas Edwin Mixet, akinek filmjei rendszeresen
milliós bevételt hoztak a stúdiónak.
Az 1920-as években még a
némafilmeké volt a világ, Fox örök úttöröként elsőként fektetett jelentős
összegeket a hangosítástechnika kidolgozásába. Ma már tudjuk, hogy a hangosfilm
volt a jövő, azonban az erre való átállás akkoriban magában hordozta a pénzügyi
bukás lehetőségét. Fox nevéhez köthető az 1928 és 1963 között futott Movietone
News című sorozat, ami akkoriban az egyik legfontosabb hírforrásnak számított.
A remek érzékkel meghozott pénzügyi döntéseknek köszönhetően az 1920-as évek
végére a stúdió és vele együtt Fox is felért a csúcsra, ő pedig Hollywood
koronázatlan királya volt. Ekkor azonban meghozott egy óriási, később
végzetesnek tűnő döntést: megpróbálta megvásárolni és beolvasztani az MGM
stúdiót, azonban jött az 1929-es gazdasági világválság. A bukástól való
félelmében megkísérelt megvesztegetni egy szövetségi bírót, aminek
eredményeként fél évre börtönbe került.
Mielőtt azonban folytatnám a
történetét, és további jelentőségét, egy kisebb kitérőt kell tennem. Méghozzá
egy olyan eseményt választva, amely mindkét szereplőnk életében és a magyar
filmtörténet szempontjából is igen fontos. Ugorjunk 1929. május 16-ra, az első,
filmtörténeti jelentőségű Oscar-díj-átadó gálára. A Hollywood Roosevelt
Hotelben egy magánvacsora keretében kihirdetett, a mára már ikonikus jelképpé
vált aranyszobor nyerteseit 15 perces ceremónia keretében. A 270 fős meghívott
vendégseregnek fejenként 5 dolláros belépőjegyet kellett váltania. A legjobb
filmnek járó díjat Zukor 1927-es háborús drámája, a Wings nyerte, míg a legjobb
művészi produkció a Sunrise lett, amit a Fox Film Corporation jegyzett. Azonban
ez az egyetlen Oscar-átadó, amelyről semmilyen felvétel nem készült.
Most pedig térjünk vissza William
Foxra, aki sajnos élete alkonyán elfeledett emberként élt, mégis a munkássága
elvitathatatlan nyomott hagyott Hollywoodon és a filmgyártáson. A 20th Century Foxnak pedig olyan
filmklasszikusokat köszönhetünk, mint a Star Wars, a Cleopátra vagy a Muzsika
hangai. A Fox Fanfare főcímdala pedig az egyik legismertebb dallam a világon.
Mindkettejük életrajzi kötete már
olvasható magyarul is.
0 comments:
Megjegyzés küldése