Pages

2020. január 14., kedd

A szem


Drága Olvasók!

A szimbólumok rejtett jelentésekkel, mágiákkal bírnak. Nézzünk most egy érdekességet.


Az első szem:

A szem egyik kedvenc szimbólumom. Sok kérdés mozog körülötte. Mind fizikai síkban és valamilyen megmagyarázhatatlan erőben jelen van.S máig vitatott az értelmezése. Az biztos, hogy a világ sok népének felvett jelképe. Egyszerre szent és ördögi. Hiszen az ördög  szemén keresztül látjuk meg a világ negatív oldalát, de  a szent szem a meglátás, az igazságosság és a lélek mivolta.





Sok értelmezése van :
  • megvilágosodás
  • szem tükre
  • igazságosság
  • ördögi csábítás
  • megfigyelés
  • hatalom
  • minden látó szem
  • elemzőképesség
  • jóra való látás
  • megérzés
  • lelki nyitottság




Egyszóval valamilyen szektaként is említhető. Szabad kőművesség és Amerika egyik kedvelt szimbóluma. Összeesküvés elméletek kedvelt jelképe. Egyiptomban is megtaláljuk, mint mágikus kód. Úgy gondolják, hogy védelmet, egészséget és megfiatalodást biztosít.

Érdekes módon Hórusz szeme nem pusztán egy mágikus jelkép, hanem az ókori egyiptomiak által alkalmazott matematikai tudás egyik példája is.  Széth hat részre hasította Hórusz szemét. Hórusz szeme, mint szimbólum tehát hat résszel rendelkezik. Mindegyik egy mértékegységet kapott: a szem jobb oldala az ½-et, a pupilla az ¼-et, a szemöldök az 1/8-ot, a szem bal oldala az 1/16-ot, a lefelé kanyarodó része az 1/32-et, míg a könnycsepp az 1/64-et. Ezeket a részleteket összeadva 63/64-et kapunk, s a hiányzó részről úgy tartják, hogy vagy Thot mágikus hatalmát reprezentálja, vagy azt jeleníti meg, hogy semmi sem tökéletes.


A második szem:



Hórusz Szemének miden egyes része megfeleltethető egy külön érzéknek. A szem jobb oldala a szaglással áll kapcsolatban, mivel ez áll legközelebb az orrhoz és hasonlít erre a szervre. Mondanom sem kell, hogy a pupilla a látást jelképezi, míg a szemöldök a gondolkodást, mivel a gondolatok kifejezésére használható. A szem bal oldala a hallást jeleníti meg, mivel a fül felé mutat, miközben hangszer formája van. A kanyarodó farok része egy elültetett gabona vagy búza szárának hajtására hasonlít. Az élelem reprezentánsaként Hórusz Szemének ez a része az ízlelésnek feleltethető meg. Végül a könnycseppről úgy tartják, hogy a tapintást jelképezi, mivel a szemnek ez a része egy földbe ültetett növényi szárat jelenít meg, vagyis egy olyan eseményt, ami magába foglalja a fizikai kapcsolatot és az érintést/tapintást.

Na de térjünk rá egy másik szemre.


A harmadik szem:

A „harmadik szem” jelképe a Spirituális Szem – a megérzéseknek, a lélek tükrének a szeme. Ezt a Chakra Ajnával (Homlokcsakrával) azonosítják, amely nem mindennapi megérzésekhez, érzékeket felülmúló észlelésekhez vezet. A Spirituális Szem az indiai főisten, Shiva homlokán található meg, és a lélek tükrét jelöli, amely mindent kozmikus perspektívában képes érzékelni.

Az álmok világában, a szemet az univerzum megfigyelésének új dimenzióival azonosítják. Az életre való jobb rálátást jelenti, valamint az erőt arra, hogy összpontosítsunk egy új szempontra. A szem továbbá azt az adottságot is jelölheti, amellyel a dolgok mögé látunk.

A szem szimbolisztikájába beletartozik a próféciák mondása, a jövőbelátás is. Erre már az ókor alkimistái és asztrológusai is rájöttek, akik valahányszor a csillagok állásáról beszéltek, az Ég Szemét említették, amelynek rálátása van az eseményekre, emberi sorsokra.

A legtöbb antik és mai ezoterikus filozófia azt állítja, a szem az a csatorna, amely egy új dimenzió felé vezet. Ebben az esetben a szem már nem egy fizikai szimbólum, hanem egy légies, éteri jelkép, ami lehetővé teszi, hogy a tudat belépjen az örökkévaló fejlődés kapuján. Az utazás egy sötét csatornán át történik (amelyet a pupilla képvisel), és mihelyt elérkeztünk a célhoz, azt mondják, miénk a megismerés, pontosabban a megvilágosodás.


Manapság a mindent látó szemről sokaknak a szabadkőművesség jut eszébe. A Szem a szabadkőműves ikonográfiában először 1797-ben jelent meg, Thomas Smith Webb Szabadkőműves Figyelő című munkájában. Itt a szem azt jelképezi, hogy egy kőműves minden gondolatát és cselekedetét nyomon követi az Úr (akire a szabadkőművesek az Univerzum Nagy Építőjeként hivatkoznak). Tipikus a szabadkőműves ábrázolásokban, hogy a glória csak félkörívben szerepel a szem alatt. Néha háromszög is szerepel az ábrázolásokon.
Az összeesküvés-elméletek rajongói között a befejezetlen piramis az Egyesült Államok pecsétjén a szabadkőművesség szerepét jelképezi az Egyesült Államok megalapításában. Ez bukkant fel a 2004-es A nemzet aranya című filmben is. Az első szabadkőműves ábrázolás 14 évvel a pecsét elkészülte után jelent meg, és nem mindig tartalmazza a piramist, még ha a háromszög, ami időnként felbukkan náluk, hasonlít is egy piramisra. A pecsét három alkotója közül csak Benjamin Franklinről mondható el, hogy szabadkőműves volt.


 A jelkép a buddhizmusban is megjelenik, ahol a buddhista írásokban (mint pl. a Mahaparinibbana szuttában) Buddhát, mint a Világ szemét jelenítik meg.

A Bibliában a kerubok szárnyán, az apokalipszis fenevadainak testén és az Úr trónusát mozgató kerekeken említett szemek az égbolt csillagait jelképezik. Isten szeméhez hasonló ábrázolás a régi föníciai hamza-jelkép, mely tenyéren ábrázolt szemből áll. Ezt a babonás muszlimok és a zsidók is használták talizmánként a baj elhárítására és a szemmel való rontás ellen. A muzulmánoknál a hamza Fatima kezeként vagy szemeként, a zsidóknál Miriam kezeként is ismert.
A középkori és reneszánsz európai ikonográfiában a Szem (gyakran háromszögbe zárva) a keresztény Szentháromság általánosan elfogadott jelképe volt. A 17. századi ábrázolásokban gyakran felhőbe burkolva vagy napsugarakkal jelent meg.

Szóval a szem jelképe összetett akár csak a működése. A szem számomra a tudást, a meglátást, az elemzést szimbolizálja.

Írta: Csíkos Vanessza, Caminus

0 comments:

Megjegyzés küldése