Drága Olvasók!
A szimbólumok rejtett jelentésekkel, mágiákkal bírnak.
Nézzünk most egy érdekességet.
Az első szem:
A szem egyik kedvenc szimbólumom. Sok kérdés mozog körülötte. Mind fizikai síkban és valamilyen megmagyarázhatatlan erőben jelen van.S máig vitatott az értelmezése. Az biztos, hogy a világ sok népének felvett jelképe. Egyszerre szent és ördögi. Hiszen az ördög szemén keresztül látjuk meg a világ negatív oldalát, de a szent szem a meglátás, az igazságosság és a lélek mivolta.
Sok értelmezése van :
- megvilágosodás
- szem tükre
- igazságosság
- ördögi csábítás
- megfigyelés
- hatalom
- minden látó szem
- elemzőképesség
- jóra való látás
- megérzés
- lelki nyitottság
Egyszóval valamilyen szektaként is említhető. Szabad
kőművesség és Amerika egyik kedvelt szimbóluma. Összeesküvés elméletek kedvelt
jelképe. Egyiptomban is megtaláljuk, mint mágikus kód. Úgy gondolják, hogy
védelmet, egészséget és megfiatalodást biztosít.
Érdekes módon Hórusz szeme nem pusztán egy mágikus jelkép,
hanem az ókori egyiptomiak által alkalmazott matematikai tudás egyik példája
is. Széth hat részre hasította Hórusz
szemét. Hórusz szeme, mint szimbólum tehát hat résszel rendelkezik. Mindegyik
egy mértékegységet kapott: a szem jobb oldala az ½-et, a pupilla az ¼-et, a
szemöldök az 1/8-ot, a szem bal oldala az 1/16-ot, a lefelé kanyarodó része az
1/32-et, míg a könnycsepp az 1/64-et. Ezeket a részleteket összeadva 63/64-et
kapunk, s a hiányzó részről úgy tartják, hogy vagy Thot mágikus hatalmát
reprezentálja, vagy azt jeleníti meg, hogy semmi sem tökéletes.
A második szem:
Hórusz Szemének miden egyes része megfeleltethető egy külön
érzéknek. A szem jobb oldala a szaglással áll kapcsolatban, mivel ez áll legközelebb
az orrhoz és hasonlít erre a szervre. Mondanom sem kell, hogy a pupilla a
látást jelképezi, míg a szemöldök a gondolkodást, mivel a gondolatok
kifejezésére használható. A szem bal oldala a hallást jeleníti meg, mivel a fül
felé mutat, miközben hangszer formája van. A kanyarodó farok része egy
elültetett gabona vagy búza szárának hajtására hasonlít. Az élelem
reprezentánsaként Hórusz Szemének ez a része az ízlelésnek feleltethető meg.
Végül a könnycseppről úgy tartják, hogy a tapintást jelképezi, mivel a szemnek
ez a része egy földbe ültetett növényi szárat jelenít meg, vagyis egy olyan
eseményt, ami magába foglalja a fizikai kapcsolatot és az érintést/tapintást.
Na de térjünk rá egy másik szemre.
A harmadik szem:
A „harmadik szem” jelképe a Spirituális Szem – a
megérzéseknek, a lélek tükrének a szeme. Ezt a Chakra Ajnával (Homlokcsakrával)
azonosítják, amely nem mindennapi megérzésekhez, érzékeket felülmúló
észlelésekhez vezet. A Spirituális Szem az indiai főisten, Shiva homlokán található
meg, és a lélek tükrét jelöli, amely mindent kozmikus perspektívában képes
érzékelni.
Az álmok világában, a szemet az univerzum megfigyelésének új
dimenzióival azonosítják. Az életre való jobb rálátást jelenti, valamint az
erőt arra, hogy összpontosítsunk egy új szempontra. A szem továbbá azt az
adottságot is jelölheti, amellyel a dolgok mögé látunk.
A szem szimbolisztikájába beletartozik a próféciák mondása,
a jövőbelátás is. Erre már az ókor alkimistái és asztrológusai is rájöttek,
akik valahányszor a csillagok állásáról beszéltek, az Ég Szemét említették,
amelynek rálátása van az eseményekre, emberi sorsokra.
A legtöbb antik és mai ezoterikus filozófia azt állítja, a
szem az a csatorna, amely egy új dimenzió felé vezet. Ebben az esetben a szem
már nem egy fizikai szimbólum, hanem egy légies, éteri jelkép, ami lehetővé
teszi, hogy a tudat belépjen az örökkévaló fejlődés kapuján. Az utazás egy
sötét csatornán át történik (amelyet a pupilla képvisel), és mihelyt
elérkeztünk a célhoz, azt mondják, miénk a megismerés, pontosabban a
megvilágosodás.
Manapság a mindent látó szemről sokaknak a szabadkőművesség
jut eszébe. A Szem a szabadkőműves ikonográfiában először 1797-ben jelent meg,
Thomas Smith Webb Szabadkőműves Figyelő című munkájában. Itt a szem azt
jelképezi, hogy egy kőműves minden gondolatát és cselekedetét nyomon követi az
Úr (akire a szabadkőművesek az Univerzum Nagy Építőjeként hivatkoznak). Tipikus
a szabadkőműves ábrázolásokban, hogy a glória csak félkörívben szerepel a szem
alatt. Néha háromszög is szerepel az ábrázolásokon.
Az összeesküvés-elméletek rajongói között a befejezetlen
piramis az Egyesült Államok pecsétjén a szabadkőművesség szerepét jelképezi az
Egyesült Államok megalapításában. Ez bukkant fel a 2004-es A nemzet aranya című
filmben is. Az első szabadkőműves ábrázolás 14 évvel a pecsét elkészülte után
jelent meg, és nem mindig tartalmazza a piramist, még ha a háromszög, ami
időnként felbukkan náluk, hasonlít is egy piramisra. A pecsét három alkotója
közül csak Benjamin Franklinről mondható el, hogy szabadkőműves volt.
A jelkép a
buddhizmusban is megjelenik, ahol a buddhista írásokban (mint pl. a
Mahaparinibbana szuttában) Buddhát, mint a Világ szemét jelenítik meg.
A Bibliában a kerubok szárnyán, az apokalipszis fenevadainak testén és az Úr trónusát mozgató kerekeken említett szemek az égbolt csillagait jelképezik. Isten szeméhez hasonló ábrázolás a régi föníciai hamza-jelkép, mely tenyéren ábrázolt szemből áll. Ezt a babonás muszlimok és a zsidók is használták talizmánként a baj elhárítására és a szemmel való rontás ellen. A muzulmánoknál a hamza Fatima kezeként vagy szemeként, a zsidóknál Miriam kezeként is ismert.
A Bibliában a kerubok szárnyán, az apokalipszis fenevadainak testén és az Úr trónusát mozgató kerekeken említett szemek az égbolt csillagait jelképezik. Isten szeméhez hasonló ábrázolás a régi föníciai hamza-jelkép, mely tenyéren ábrázolt szemből áll. Ezt a babonás muszlimok és a zsidók is használták talizmánként a baj elhárítására és a szemmel való rontás ellen. A muzulmánoknál a hamza Fatima kezeként vagy szemeként, a zsidóknál Miriam kezeként is ismert.
A középkori és reneszánsz európai ikonográfiában a Szem
(gyakran háromszögbe zárva) a keresztény Szentháromság általánosan elfogadott
jelképe volt. A 17. századi ábrázolásokban gyakran felhőbe burkolva vagy
napsugarakkal jelent meg.
Szóval a szem jelképe összetett akár csak a működése. A szem számomra a tudást, a meglátást, az elemzést szimbolizálja.
Szóval a szem jelképe összetett akár csak a működése. A szem számomra a tudást, a meglátást, az elemzést szimbolizálja.
Írta: Csíkos Vanessza, Caminus
0 comments:
Megjegyzés küldése