A rózsa bölcsesség szimbóluma.
Az északi féltekén honos, tüskés cserje, illatos, nagy
virágzatáért termesztett ősi kultúrnövény. Alapvetően női szimbólum; egyaránt
jelképezhet az égi és a földi szférával, a halállal és az élettel kapcsolatos
fogalmakat. Általában a szemérmesség, a szépség, a vágy, a szerelem, valamint
az élet, a teljesség szimbóluma. Szirmainak száma szerint többfélét jelenthet.
A négyszirmú rózsa a négy elemből álló kozmoszra utal, míg az ötszirmú a
mikrokozmoszra , a hatszirmú a makrokozmoszra.
• Kínában és Indiában azonosítják a lótusszal, a világ
misztikus középpontjával. Az indiaiak szerint a szépség, a befejezett
tökéletesség, a lélek, a szív, a szerelem jelképe.
• A görög-római mitológiában Éósz/Aurorához, a hajnalpír
„rózsaujjú” istennőjéhez, Hélioszhoz, a napistenhez, és Dionüszoszhoz is kapcsolják.
Aphrodité kedvesének, Adónisznak a véréből piros rózsák sarjadtak.
A hellenisztikus hagyományban Aphrodité/Venus, a tavasz, az
örök ifjúság, a szépség és a szerelem istennője, valamint a Khariszok/Gráciák
virága.
A római temetőkben rózsaszirmokat hintettek a sírra, s ez az
örök tavaszra, az örökkévalóságra utalt; valószínűleg a római császárok
rózsakoszorúja is ezt idézi. Ennek bizonysága a római halottak napja, a
májusban, Venus havában, rózsavirágzáskor tartott ünnep, a Rosalia neve is.
A vadrózsa kör alapon álló öt levelét az Arisztotelész által
feltételezett öt elemmel azonosították, így az öt szirom az azonos időszakaszok
változatlan ismétlődése, a körforgás, az állandó visszatérés, a földi
örökkévalóság jelképe lett.
Apuleius Az aranyszamár c. regénye szerint a rózsa a római
kori Ízisz- és Ozirisz-kultusz misztériumaiban is szerepet játszott.
• A muszlim misztikában a rózsakert a szemlélődés helyszíne,
a rózsa pedig a regeneráció és az isteni tudás, a kozmikus erő jelképe. A
teljes rózsa a Nap pompájához hasonlít, levélkéi pedig a Holdat ábrázolják.
• A zsidó hagyomány szerint az élet fájáról származik, és
szirmai a természet végtelen változatosságának harmóniáját fejezik ki. Az
isteni kinyilatkoztatás egyik jelképe az égő csipkebokor. A Bibliában az Isten
törvényei szerint élő ember boldogsága hasonlatos a rózsa virulásához . A
Paradicsom is rózsakert, a misztikus egyesülés helye.
• A kereszténység fontos növényi szimbóluma. A középkorban
Szűz Mária volt a rosa mystica, a tüske nélküli (pünkösdi) rózsa, vagyis az a
virág, amely megőrizte eredeti, paradicsombeli ártatlan – tövis/tüske nélküli –
állapotát (rosa preciosa).
A Mária-imádságoknál használatos rózsafüzér eredetileg
összepréselt rózsaszirmokból készült. A rózsáknak csak az ember bűnbeesése óta
nőtt tüskéjük, s Mária a szeplőtelen fogantatás révén mentesül az eredendő bűn
alól. Emiatt gyakoriak a rózsakertben ülő, kezében rózsát tartó, vagy csipke-,
ill. rózsabokor mellett látható Mária ábrázolásai, pl. Stephan Lochner: Szűz
Mária a rózsalugasban.
A csipke- vagy
rózsabokrot gyakran Mária zöld növénymintás trónusa helyettesíti, ahol a
levelek közt ötszirmú rózsák és liliomok láthatók.
Hubert és Jan van
Eyck genti oltára Máriát koronával ábrázolja, amelyet körben, egymással
váltakozva piros rózsa és fehér liliom díszít.
A középkor Mária-kultuszával kapcsolatos a gótikus
katedrálisok nyugati, a szentéllyel szemközti falán a rózsaablak, amelynek
közepén gyakran Mária látható Jézussal (pl. a chartres-i
Notre-Dame-székesegyház északi kereszthajójának rózsaablaka). Árpád-házi Szt.
Erzsébet legendájában a piros rózsává változó kenyerek a szeretetet, a
részvétet jelképezik, akárcsak a rózsákkal körülvett feszület Szt. Erzsébet
ágyán, a beteg ember helyén.
A piros/vörös rózsa Clairvaux-i Szt. Bernát szerint a szenvedés és a mártíromság szimbóluma, a női mártír szentek gyakori attribútuma (pl. Szt. Dorottyáé; a mártírnők menete) A vörös rózsát Krisztus stigmáival is összefüggésbe hozták. öt piros rózsa a keresztet jelképezi, s a megváltásra, a feltámadásra, a halhatatlanságra utal. A vörös rózsakoszorú a keresztényüldözés korában elhunyt mártírokat, a fehér koszorú pedig a jó cselekedeteik által békében győzedelmeskedőket jelzi. A fehér rózsa többnyire az ártatlanságot, a bájt, a lelki kitárulkozást fejezi ki.
Luther szimbólum :
• Dante a Paradicsomban a mennyet egy fehér, arany közepű
égi rózsában pillantja meg, amelyből isteni fény árad: középen a Szűz trónol, a
szirmokon pedig szentek ülnek. Az arany rózsa a Megváltó Krisztus jelképe, a
teljesség, a tökéletesség, valamint az egyházi, vallási öröm; Nagy Szt. Gergely
óta a pápa és a pápai kegyelem emblémája. A kereszt közepére rajzolt rózsa a
mindenség középpontját jelenti, hiszen a rózsa a mindenség teljessége, Krisztus
szíve, lelkének lenyomata. Az ún. Luther-rózsa Luther címere, amelyen egy
ötszirmú rózsán szív, és egy abból kinövő kereszt látható. Jelmondata:
„Rózsákon jár Krisztus híve, ha keresztet hordoz szíve.”
• A rózsakeresztes rend jelvényén a sötét kereszt közepén
lévő világos rózsa is Krisztus szívére, a világegyetemből áradó isteni fényre
utal.
• Az alkímiában a hétszirmú rózsa a hét fém. A fehér rózsa
az őskő, a bölcsek köve, az érintetlen szellemi alkotás célja. A piros rózsa a
Nagy Mű célja.
• A világi hagyományban a vörös rózsa elsősorban a szerelem
és az érzékiség kifejezője. A XIII. sz.-i Rózsaregényben a gyönyörök kertjének
piros rózsája a szerelmi hódítás célpontjára, a hölgyre utal; vulva-szimbólum.
Ilyen értelemben szerepel Gentil-Bernard egy versében is: „Virágország királyi
hölgye, / siess kitárni kelyhedet” . Botticelli Vénusz születése c. képén az
antikvitás hagyományainak megfelelően a szépség és szerelem istennőjét övezik a
rózsák.
Írta: Csíkos Vanessza, Caminus
0 comments:
Megjegyzés küldése